دیروز پریروز بود که در یکی از اپیزودهای پادکست ریست (Reset) شنیدم که عدهای دارند از قبل آمازون نان میخورند. خب این خیلی عادی است و اصلا باعث تعجب کسی نمیشود؛ به هر حال آمازون تعداد زیادی نیروی تماموقت و فصلی دارد که برای زنده ماندن این کسبوکار اینترنتی حیاتی هستند. اما منظور مجری، یعنی خانم آریل دیم-راس (Arielle Duhaime-Ross) این نبود. دقیقتر که گوش دادم، متوجه شدم که به صورت موازی... ادامه مطلب »
دسته: یادداشتها
یک جملهی معروف وجود دارد که میگوید برای رسیدن به چیزی که تا به حال نداشتی، جوری باش که تا به حال نبودی. حالا یا به همین شکل گفته میشود یا چیزی در این مایهها. این که چطور از این جمله استفاده میشود مهم نیست؛ بلکه این مهم است که به هر حال، حال آدم را به هم میزند. آنهایی که از این جمله استفاده میکنند، میخواهند بگویند که باید... ادامه مطلب »
یکی از دعواهایی که همیشه در بازاریابی وجود داشته، این است که چه کسی توانسته فروش را رقم بزند. فروختن آنقدر کار ارزشمندی است که دانستن عامل موثر آن میتواند نجاتبخشمان باشد. طبیعی است که دلمان بخواهد عامل کلیدی فروش را شناسایی کنیم و با تقویت کردن آن، به فروش بیشتری برسیم. اینجا است که پای اتریبیوشن مدل (Attribution Model) به میان میآید. این کلمهی اتربیوشن هم به معنای تخصیص... ادامه مطلب »
ما در طول عمرمان یاد گرفتهایم که تجزیه و تحلیل کار باارزشی است. اینکه دائما روی یک مشت دادهی خام کار کنی و از دل آنها به تعدادی فرضیه برسی و آنوقت شروع کنی به آزمایش کردن این فرضیهها تا بالاخره ببینی که آیا چیزی دستات را میگیرد یا نه! اما گویا یک جای این پروسه میلنگد. چون نظریهی جدیدی به نام تفکر طراحی (Design Thinking) میگوید که باید آزمایش... ادامه مطلب »
خانم ان هندلی (Ann Handley) یکی از آن آدمهایی است که دنیای کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) و اینباند مارکتینگ (Inbound Marketing) به کمک آنها سروشکل گرفته است. او هر چیزی که یاد گرفته، ناشی از کار و تجربهی شخصی خودش بوده و حالا یکی از افراد تاثیرگذار در حوزهی مارکتینگ دیجیتال است. همین چند وقت پیش بود که خیلی شانسی توانستم معروفترین کتاب ان هندلی با نام همه مینویسند (Everybody Writes) را... ادامه مطلب »
مجله تایم (Time) معمولا اواخر سال یک نفر را به عنوان چهرهی سال انتخاب میکند؛ اما امسال یک دخترک نوجوان سوئدی که تنها ۱۶ سال دارد، به عنوان چهرهی سال انتخاب شده است! همین است که من و خیلیهای دیگر تعجب کردهایم. البته اولین بار نیست که با این دخترک فعال محیط زیست آشنا میشویم. همین چند وقت پیش بود که گرتا تونبرگ (Greta Thunberg) را پشت تریبون سازمان ملل... ادامه مطلب »
ایربیانبی این روزها با یک چالش اساسی مواجه شده است. یکی بوده که سوراخ موجود در محبوبترین سیستم رزرو اتاق را پیدا کرده و حسابی از آن سواستفاده کرده است. ماجرا از این قرار بوده که مردم برای اجارهی یک اتاق پول پرداخت میکردهاند و وقتی میرفتهاند تا کلید را تحویل بگیرند، با یک اتفاق پیشبینینشده مواجه میشدند. در چنین مواقعی، فرد صاحب اتاق میگفته که اشکالی در سیستم تهویه... ادامه مطلب »
تازگیها اصطلاح جدیدی به اسم بینج واچ (Binge Watch) کردن را یاد گرفتهام. بعید میدانم فعل قدیمیای باشد و به نظرم نهایتا در همین یک دههی اخیر ایجاد شده است. منظور از این کار، تماشای پشتسرهم و دیوانهوار یک چیز است. احتمالا آنقدرها دقیق توضیح ندادم که همه متوجه شوند. این اصطلاح را آن وقتهایی به کار میبرند که یک سریال تازه را شروع میکنید و ۵، ۶ قسمتاش را... ادامه مطلب »
مدل AIDA (با تلفظ آیدا) از قدیمیترین مدلهای مارکتینگ است که احتمالا خیلیها به صورت نادانسته از آن استفاده میکنند. این مدل بر اساس اصول سادهای کار میکند که برای ما آشنا هستند. برای خود من شبیه به مدل اینباند است و فکر میکنم که تمام این مدلها به نوعی یکی هستند. البته فرقهای ریزی هم با یکدیگر دارند که الان نمیخوام دربارهاش صحبت کنم. منظور از مدل AIDA مراحلی است که یک فرد... ادامه مطلب »
به عنوان کسی که کار دیجیتال مارکتینگ انجام میدهد، همیشه به تصویری کردن داده علاقمند بوده و هستم. خیلی دوست دارم تا بتوانم دادهها را به شکل گزارشهای قابل فهم دربیاورم تا بیننده بدون هرگونه توضیح اضافهای بتواند از آنها سردربیاورد. دنیای امروز ما پر از دادههای بیمعنی است و همین زیاد بودن داده یک وقتهایی آدم را استرسی میکند. نمیدانی باید به کدامشان توجه کنی و کدام را میتوانی... ادامه مطلب »