مدل AIDA (با تلفظ آیدا) از قدیمیترین مدلهای مارکتینگ است که احتمالا خیلیها به صورت نادانسته از آن استفاده میکنند. این مدل بر اساس اصول سادهای کار میکند که برای ما آشنا هستند. برای خود من شبیه به مدل اینباند است و فکر میکنم که تمام این مدلها به نوعی یکی هستند. البته فرقهای ریزی هم با یکدیگر دارند که الان نمیخوام دربارهاش صحبت کنم.
منظور از مدل AIDA مراحلی است که یک فرد طی میکند تا به مشتری شما تبدیل شود. این مراحل ۴گانه را در ادامه مشاهده میکنید:
۱- آگاهی (Awareness): در این مرحله فرد از محصول یا سرویس شما مطلع میشود. باید خودتان را به هر نحو ممکن به جامعهی هدفتان بشناسانید تا امکان کارهای بعدی را داشته باشید. با خودتان فکر کنید که مشتریهای مورد نظرتان کجاها حضور پیدا میکنند و همان جاها به سراغشان بروید.
۲- علاقه (Interest): باعث میشود تا فرد به محصول شما علاقه نشان دهد. از آن جنس علاقههایی که منجر به جستوجو میشود و امکان مقایسه را فراهم میآورد. استفاده از مواردی نظیر تایید اجتماعی در این مرحله خیلی کاربرد دارد. اینکه بتوانید افراد را وادار به فکر کردن و مقایسه کردن بکنید، یک برد بزرگ تلقی میشود.
۳- شوق (Desire): اینجا است که باید کاری کنید تا علاقهی خشک خالی فرد تبدیل به یک علاقهی افراطی بشود. باید با فرد کاری کنید تا تنها شما را ببیند و تنها شما را بخواهد. مثلا بلافاصله با او وارد چت آنلاین شوید یا اینکه سوالاش در توییتر را با فاصلهی زمانی اندک جواب بدهید. هر چه رابطهای که برقرار میکنید خاصتر و شخصیتر باشد، امکان ایجاد شوق عمل بیشتر هم خواهد شد.
۴- عمل (Action): حالا مشتری شما آماده است. کافی است عملی که انتظار دارید را از او بخواهید. مثلا یک دکمه جلویش قرار دهید و بگویید که دانلود کن، خرید کن، عضو شو، تماس بگیر و خیلی چیزهای دیگر. در این مرحله لزوما نمیخواهیم فرد را به مشتری پولپرداختکن تبدیل کنیم. همین که بتوانیم او را به سمت کار مدنظرمان سوق دهیم هم میتواند کافی باشد.
در برخی از ویرایشهای مدل AIDA یک حرف R را هم اضافه میکنند. این R حرف اول Retention است که معنای نگه داشتن یا حفظ کردن میدهد. منظورش هم این است که بعد از خرید رابطهی مشتری و فروشنده قطع نمیشود و ادامهدار باقی میماند. استفاده از این تکنیکهای بیشترفروشی، اضافهفروشی، وفادارسازی و مواردی از این قبیل بدون حفظ کردن مشتری امکانپذیر نیست.
مدل AIDA را در مارکتینگ و روابط عمومی به کار میگیرند. این مدل از تکنیکهای بهظاهر سادهای استفاده میکند که در صورت اجرای درست، کاملا جواب خواهند داد. هیچ مدل قدیمیای در صورت کار نکردن به این اندازه عمر نمیکرد. آیدا با سادگی بیحدش است که اینهمه سال دوام آورده است.
این مطلب از روی مقاله Smart Insights نوشته شده است.
منبع عکس کاور این پست، سایت Unsplash است.