درست است که رجکس (RegEx) تنها برای دیجیتال مارکترها نیست و خیلی جاها کاربرد دارد. اما من در دنیای دیجیتال مارکتینگ استفاده‌های زیادی از آن می‌کنم و احتمالا تعدادی از این موارد به کار شما هم خواهد آمد. خیلی وقت‌ها در هنگام استفاده از گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر، گوگل دیتا استودیو و ابزارهای دیجیتال مارکتینگی دیگر، نیاز دارید که برای هدف گرفتن یک سری المان‌های خاص از رجکس استفاده... ادامه مطلب »

گوگل تگ منیجر متغیر از پیش تعریف‌شده (Built-In) زیادی دارد که خیلی از آنها می‌توانند کار شما را راه بیندازند. اما گاهی اوقات، المان (Emenet) خاصی که قصد اندازه‌‌گیری آن را دارید، ویژگی‌ها یا Attributeهای دیگری دارد که با استفاده از متغیرهای از پیش تعریف‌شده در گوگل تگ منیجر نمی‌توان آن‌ها را ردیابی و اندازه‌گیری کرد. در چنین مواقعی به احتمال زیاد می‌توانید با استفاده از «متغیر خودکار رویداد» (Auto... ادامه مطلب »

مدت‌ها بود که می‌دانستم گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) را باید یاد گرفت. می‌دانستم که ابزار بسیار کارراه‌اندازی است و نسبت به گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) قابلیت‌های خیلی خیلی بیشتری را برای اندازه‌گیری در اختیارم قرار می‌دهد. اما با این تمام دانسته‌ها هر بار که تگ منیجر را باز می‌کردم، از عظمت ابزاری که مقابل‌ام قرار گرفته بود خوف می‌کردم و نمی‌دانستم که از کجا باید شروع کنم. چندین... ادامه مطلب »

زمانی که حسابی خودتان را در دنیای آنالیز دیتا (Data Analytics) غرق کنید، حتما با این سوال مواجه می‌شوید که بین سگمنت (Segment) و کوهورت (Cohort) چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ هم Segment و هم Cohort بخشی از داده‌ها هستند و ظاهرا با یکدیگر تفاوتی ندارند. خودم هم تا همین چند وقت پیش نمی‌دانستم این دو موضوع چه فرق‌هایی با هم دارند. اما تفاوت‌هایی بین این دو مفهوم وجود دارد و... ادامه مطلب »

یکی از چیزهایی که در بازاریابی واقعا مهم است، تسلط پیدا کردن روی بخش‌بندی بازار است. منظور از بخش‌بندی یا تقسیم‌بندی بازار، همان چیزی است که در انگلیسی از عبارت سگمنتیشن (Segmentation) برای آن استفاده می‌کنند. هر بازاریاب یا مدیر بازاریابی می‌داند که اولا باید مشتری‌هایش را به تعدادی دسته یا بخش تقسیم کند و ثانیا باید با هر کدام از این بخش‌ها، رفتار مجزایی داشته باشد. این‌جا است که... ادامه مطلب »

ما برای جذب مشتری خودمان را به آب و آتش می‌‌زنیم. تمام تلاش‌مان را به کار می‌بندیم تا از پول و سرمایه‌مان بهترین استفاده را بکنیم و مشتری‌های باکیفیت‌تری را به دست بیاوریم. این تلاش باید ادامه داشته باشد و پس از این‌که مشتری یک‌بار خرید کرد، نباید از آن صرف‌نظر شود. به همین دلیل است که در تیم‌های بازاریابی باید متریک مهمی با نام نرخ ماندگاری مشتری (Retention Rate)... ادامه مطلب »

صفحه فرود یا همان لندینگ پیج (Landing Page) یکی از مهم‌ترین ملزومات بازاریابی دیجیتال است. این جمله درست مثل ضرب‌المثل معروف «شیره را خورد و گفت شیرین است» بدیهی به نظر می‌آید. اما کاربردهای گسترده‌ای که یک صفحه فرود دارد و ظرایفی که در پیاده‌سازی آن هست، باعث می‌شود تا با کمی احتیاط به سمت آن برویم. ویژگی‌های صفحه فرود لندینگ پیج برای یک منظور خاص ساخته می‌شود. یعنی لازم... ادامه مطلب »

آیا می‌خواهید تعدادی مشتری جدید به دست بیاورید و نمی‌دانید به ازای هر کدام از آن‌ها چه‌قدر باید هزینه کنید؟ راست‌اش خیلی‌ها در این درد با شما مشترک هستند. چون در بسیاری از موارد نمی‌دانند که برای به دست آوردن هر مشتری چه‌قدر هزینه کرده‌اند (CAC) و ارزش طول عمر این مشتری‌ها (LTV) چه‌قدر است. منظور از ارزش طول عمر مشتری، مجموع پولی است که قرار است از طرف مشتری... ادامه مطلب »

هر برندی که بخواهد خودش را به مردم بشناساند و مخاطب یا مشتری به دست بیاورد، باید از تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی استفاده کند. تا این‌جای قضیه کاملا مشخص است و همه هم با ضرورت آن آشنا هستیم. اما سوال بر سر این است که کجا باید خودمان را معرفی کنیم؟ از چه منابعی باید برای معرفی کردن خودمان استفاده کنیم؟ این‌جا است که مساله‌ی شناخت انواع رسانه (Media)... ادامه مطلب »

تازگی‌ها در دنیای تبلیغات دیجیتال، این نکته مطرح می‌شود که ما به عارضه‌ی کوری نسبت به بنر (Banner Blindness) دچار شده‌ایم. این کور شدن لزوما چیز بدی نیست و نمی‌توان آن را به عنوان یک حالت همواره بد در نظر گرفت. منظور از اصطلاح کوری نسبت به بنر این است که ما دیگر به بنرهایی که می‌بینیم، توجهی نشان نمی‌دهیم. ما یاد گرفته‌ایم که بنرها را نبینیم تا بتوانیم از... ادامه مطلب »