هر برندی که بخواهد خودش را به مردم بشناساند و مخاطب یا مشتری به دست بیاورد، باید از تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی استفاده کند. تا اینجای قضیه کاملا مشخص است و همه هم با ضرورت آن آشنا هستیم. اما سوال بر سر این است که کجا باید خودمان را معرفی کنیم؟ از چه منابعی باید برای معرفی کردن خودمان استفاده کنیم؟ اینجا است که مسالهی شناخت انواع رسانه (Media) به میان میآید. منظور از رسانه، آنجایی است که امکان حرف زدن را به شما میدهد. رسانه میتواند در فضای آفلاین باشد (مطبوعات، بیلبورد، رادیو، تلویزیون و …) یا اینکه بخشی از فضای آنلاین محسوب شود (وبسایت، آپارات، یوتوب و …). ولی فارغ از آنلاین یا آفلاین بودن رسانه، مهم است که در هر کدام چه پولی را به چه صورتی در آنها خرج میکنیم. اینجا است که صحبت از انواع رسانه مطرح میشود. بیایید نگاهی به انواع رسانه بیندازیم.
۱- رسانهای که مال خودتان است (Owned Media)
بخشی از رسانهها متعلق به خودتان هستند و نیازی نیست برای استفده از آنها پولی پرداخت کنید. مالکیت این نوع از رسانه در اختیار خودتان است و میتوانید هر کاری که میخواهید در آنها انجام بدهید. به عنوان مثال، وبسایت و وبلاگ از جمله رسانههایی است که مال خودتان هستند و برایشان پولی پرداخت نمیکنید. شبکههای اجتماعی، پادکست اختصاصی و سرویسهای بهاشتراکگذاری ویدیوی برندتان هم در همین دستهبندی میگنجند. از آنجایی که مالکیت این رسانهها در اختیار خودتان است، میتوانید برای همیشه و به رایگان از آنها استفاده کنید.
۲- رسانهای که برایش پول پرداخت میکنید (Paid Media)
دستهی دیگری از رسانهها هستند که خیلی تاثیرگذاری بالایی دارند. اما نکتهی منفی دربارهی آنها، پولی است که باید برای استفاده از آنها پرداخت کنید. این رسانهها در اختیار افراد دیگری هستند و رسانهشان را در ازای پول به دیگران اجاره میدهند. بهای این اجاره، به میزان تاثیرگذاری آن رسانه بستگی دارد. مثلا اگر بخواهید درون یک اپلیکیشن موبایلی پربازدید تبلیغ کنید، باید مبلغ قابل توجهی بپردازید. اما گذاشتن یک لینک ساده در یک بلاگ شخصی ساده، آنقدرها برایتان هزینهبردار نخواهد بود. پخش تبلیغ پیش از ویدیوهای آپارات یا یوتوب، استفاده از تبلیغات کلیکی مثل گوگل ادز، تبلیغات بنری، اجارهی بیلبورد و استرابورد هم در دستهی همین رسانههای پولی میگنجد. همانطور که قبلا هم گفتم، این رسانهها اجارهای هستند؛ در نتیجه برای تداوم استفاده از آنها باید پولی را به صورت ماهانه یا در بازههای زمانی مشخص بپردازید.
رسانههای پولی، اجارهای هستند؛ یعنی برای استفاده از آنها باید به صورت ماهانه یا در بازههای زمانی مشخص مبلغی را بپردازید.
۳- رسانهای که به دست میآورید (Earned Media)
این نوع از رسانه، سختتر از دو نوع دیگر به دست میآید. شاید هم بهتر باشد اینطور بگوییم که سختترین نوع از انواع رسانه همین رسانههای بهدستآوردنی هستند. روی این نوع از رسانه هیچ نوع کنترلی ندارید و با پول هم نمیتوانید آن را بخرید. ولی اگر بتوانید آن را به دست بیاورید، تاثیری را مشاهده میکنید که مشابهاش را در هیچ رسانهی دیگری نمیبینید. مثلا اگر برند شما طوری باشد که یک خبرگزاری برایتان یک استوری کار کند، در آن صورت این رسانه را به دست آوردهاید. یک لحظه تصور کنید که اگر نیویورک تایمز یا مجلهی تایم برایتان یک گزارش کار کند، چه منافعی برایتان خواهد داشت! یا مثلا اگر مشتریهای برندتان در شبکههای اجتماعی خودشان از شما اسم ببرند و تعریفتان را بکنند، در آن صورت هم دارند رسانههایشان را دودستی تقدیم شما میکنند؛ یعنی باز هم این رسانه را به دست آوردهاید. به دست آوردن رسانه خیلی ارزشمندتر از خریدن یا تملیک رسانه است و خبرهها از تکنیکهای خاصی برای رسیدن به این منظور استفاده میکنند. نقش روابط عمومی در به دست آوردن رسانه خیلی مهم است.
جمعبندی
باید انواع رسانه را شناخت و به استفادهی درست از آنها در زمان درست واقف بود. این رسانهها برای شناساندن برند، جذب مشتری و نگه داشتن آنها حیاتی است و کسی در دنیای امروز برنده است که بداند هریک از این رسانهها چه کاربری دارند. اگر تجربهای در استفاده از انواع رسانههای تبلیغاتی دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منبع عکس کاور این پست، سایت Unsplash است.