افزونه‌های گوگل کروم برای دیجیتال مارکترها

مرد ایستاده در کنار دریا

هنگامی که دارید در دنیای دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنید، باید خودتان را به ابزارهای خاصی مجهز کرده باشید. از آن‌جایی که دیجیتال مارکترها زمان زیادی را درون مرورگر کامپیوترشان می‌گذرانند و باز هم از آن‌جایی که اکثر مردم (مارکتر و غیر مارکتر) از گوگل کروم (Google Chrome) به عنوان مرورگر پیش‌فرض استفاده می‌کنند، می‌خواهیم لیستی از برترین افزونه‌های گوگل کروم برای دیجیتال مارکترها را با هم بررسی کنیم.

توجه داشته باشید که قرار نیست ابزارهایی مثل Wappalyzer و SEOquake را به شما معرفی کنیم. بلکه می‌خواهیم روی افزونه‌هایی تمرکز کنیم که بیشتر جنبه‌ی تکنیکال مارکتینگ را پوشش می‌دهند و چیز باارزشی را به مرورگرتان اضافه می‌کنند که بدون آنها یه چیزی در مرورگرتان کم بود. بیایید با همدیگر بررسی کنیم و ببینیم هنگام نگاه کردن به کنار نوار آدرس در گوگل کروم مارکترهای دیجیتال، چه لیستی را مشاهده می‌کنیم.

Ahrefs SEO Toolbar

اگر در دنیای دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنید، غیرممکن است اچرفس (Ahrefs) را نشناسید. این ابزار سئویی فوق‌العاده که می‌تواند زیر و بم سایت شما یا رقبایتان را پیش رویتان بگذارد، یک افزونه خوب برای گوگل کروم دارد که بعد از آشنا شدن با آن دیگر نمی‌توانید بی‌خیالش شوید. با استفاده از اکستنشن اچرفس می‌توانید بخش زیادی از متریک‌های اچرفس را درون سرپ (SERPs) ببینید و بعد از کلیک روی یک سایت، این اطلاعات را با کمی جزئیات بیشتر برای آن لینک مشاهده کنید. اکستنشن کروم اچرفس همچنین به شماره اجازه می‌دهد تا بخشی از کیوورد ریسرچ را از درون خود سرپ انجام دهید؛ چرا که کلمات مرتبط با کیووردی که جستجو کرده‌اید را هم پیش رویتان قرار می‌دهد. این فیچرها واقعا خوب هستند و تنها چیز بدی که بر سر راه استفاده از این افزونه کروم وجود دارد، محدود بودن آن به خریداران اشتراک اچرفس است. اگر اشتراک قانونی اچرفس را نخریده باشید (که این اواخر تهیه کردن آن بسیار سخت و حتی غیرممکن شده است)، متاسفانه امکان استفاده از این ابزار خوب وجود ندارد.

ahrefs toolbar
تولبار اچرفس
افزونه کروم اچرفس درون SERPs هم اطلاعات مفیدی به شما می‌دهد.

EditThisCookie

دنیای دیجیتال مارکتینگ بدون کوکی‌ها هیچ است. اگر اینجا نتوانید کاربران را دنبال کنید، چیز زیادی برای ارائه نخواهید داشت. اما ما معمولا دوست داریم که بتوانیم دیگران را ترک کنیم؛ بدون اینکه خودمان ترک شویم. افزونه EditThisCookie به شما اجازه می‌دهد اطلاعات ذخیره شده درون کوکی‌ها را ببینید، آن‌ها را تغییر دهید یا به کلی پاک‌شان کنید. باورتان بشود یا نشود، در آینده‌ی دور یا نزدیک به این افزونه نیاز پیدا می‌کنید. شاید هم همین حالا به این اکستنشن کروم نیاز دارید و از وجودش بی‌خبر بودید!

البته با استفاده از ابزارهای دولوپر تولز گوگل کروم هم می‌توانید کوکی‌ها و محتوایشان را ببینید یا از شرشان خلاص شوید. اما EditThisCookie واقعا چیز دیگری است. کار دیگری که افزونه EditThisCookie برایتان می‌کند این است با استفاده از آن می‌توانید کوکی‌های دیگر را درون مرورگرتان ایمپورت کنید. با این کار، امکان استفاده از ابزارهای پولی دنیای مارکتینگ که در حالت عادی توانایی پرداخت هزینه‌های آنها را نداریم برایمان فراهم می‌شود. این افزونه کروم واقعا ساده است و واقعا کاربردی.

+Adswerve dataLayer Inspector

اگر کارتان از جنس پرفورمنس مارکتینگ است و دنیایتان به ابزارهای گوگلی گره خورده است، بهتر است اکستنشن فوق العاده dataLayer Inspector+ را روی کروم‌تان داشته باشید. این ابزار به بخشی جدایی‌ناپذیر از تب کنسول کروم شما تبدیل خواهد شد و شما را به پشت پرده گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر خواهد برد. با استفاده از Adswerve dataLayer Inspector+ می‌توانید تک‌به‌تک هیت‌ها و ایونت‌هایی که به سمت گوگل آنالیتیکس فرستاده می‌شوند را به تفکیک دیمنشن‌ها و متریک‌هایشان ببینید. همچنین می‌توانید با استفاده از اینجکت کردن Tracking ID به صورت موقتی، دیتای خاصی را به سمت آنالیتیکس یک سایت بزرگ بفرستید. از همه بهتر اینکه می‌توانید صحت عملکرد دیتا لیر (dataLayer) مورد نیاز برای اینهنسد ایکامرس (Enahanced Ecommerce) را دنبال کنید. کاری که Adswerve dataLayer Inspector+ انجام می‌دهد واقعا خفن است و خودم آن را به ۲ افزونه دیگری که در این زمینه می‌شناسم (GA/GTM Debugger و Google Analytics Debugger) ترجیح می‌دهم.راستی این را گفتم که این افزونه کروم کاری از تیم چارلز فارینا (Charles Farina) است؟ اگر چارلز فارینا را نمی‌شناسید، همین الان اسمش را گوگل کنید.

نمایی از افزونه کروم adswerve datalayer inspector+
در تنظیمات افزونه datalayer inspector+ می‌توانید Tracking ID را تزریق کنید.

Link Redirect Trace

این اکستنشن هم از آن ابزارهایی است که هم سئوکارها به آن نیاز دارند و هم می‌تواند در جعبه ابزار هر جنرالیست دیجیتال مارکتینگی جا خوش کند. با استفاده از این افزونه کروم می‌توانید روند ریدیرکت (همان ریدایرکت) ها را در صفحه‌های سایت خودتان یا رقبا دنبال کنید و از زنجیره ریدیرکت (Redirect Chain) مطلع شوید. انواع مختلفی از ریدیرکت در دنیای وب وجود دارد که ۳۰۱ و ۴۱۰ از معروف‌ترین موارد آن هستند. افزونه کروم Link Redirect Trace می‌تواند تمام این موارد را پیش چشم شما قرار دهد و کدهای وضعیتی (Status Code) را که از طرف سرور ارسال می‌شوند هم اعلام می‌کند. یعنی دیگر نیازی نیست که برای دانستن این کدها به بخش Developer Tools گوگل کروم سر بزنید. از خوبی‌های این افزونه این است که برای اجرا شدن نیاز به زدن دکمه یا فعال کردن آپشن خاصی ندارد و خودش در پس‌زمینه همه کارها را برایتان انجام می‌دهد. کافی است در زمان نیاز به سراغش بروید و ببینید که چه اطلاعاتی را برایتان گردآوری کرده است.

افزونه link redirect trace

SEO Pro Extension

این اکستنشن از خوب‌های کروم است و به قدری ساده و بی‌ادعا و در عین حال کار‌راه‌انداز است که هر چه از خوبی‌اش بگویم کم گفته‌ام. با استفاده از این افزونه کروم می‌توانید با یک کلیک از قابل ایندکس بودن صفحه مطلع شوید، لینک کنونیکال (Canonical) صفحه فعلی را ببینید، از ایرادات آن پیج صفحه (تگ‌ها هدینگ یا تایتل تگ و متا دیسکریپشن و …) مطلع شوید و لینک‌های خارج شونده از صفحه مورد نظر (چه داخلی و چه خارجی) را ببیند. این اکستشن بیشتر به درد سئوکارها می‌خورد و شاید بقیه دیجیتال مارکترها نتوانند آنقدرها از آن لذت ببرند. ولی توصیه می‌کنم جایی کنار سایر اکستنشن‌های کروم‌تان برای SEO Pro Extension در نظر بگیرید.این را هم بگویم که افزونه دیگری به اسم SEO META in 1 CLICK هم هست و دقیقا کار همین افزونه بالایی را انجام می‌دهد. من صرفا برای UI بهتر و وجود نام شرکت Marketing Syrup پشت این اکستنشن استفاده از آن را ترجیح می‌دهم.

نمایی از افزونه کروم sep pro extension
دیدن تگ‌های هدینگ، کنونیکال و فاکتورهای CWV در یک نگاه بسیار باارزش است.

Tag Assistant

این افزونه گوگل کروم از جهات مختلفی به دردتان می‌خورد. لازم است بدانید که افزونه تگ اسیستنت مال خود گوگل است و برای درست کار کردن تگ منیجر روی مرورگر گوگل کروم به آن نیاز دارید. این افزونه بعد از نصب شدن می‌تواند تگ‌های مختلفی که از ابزارهای گوگلی روی سایت شما قرار گرفته‌اند و اجرا شده‌اند را به شما اعلام کند. در بسیاری از موارد می‌توانید با دقت کردن به پیام‌های اعلام‌شده از سمت تگ اسیستنت، ایرادات موجود در نصب و راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر و گوگل اپتیمایز را پیدا کنید. البته تا زمانی برای درست کار کردن حالت پیش‌نمایش گوگل تگ منیجر روی گوگل کروم می‌بایست حتما این افزونه را نصب می‌داشتید.

فایده دیگر این افزونه برای دیجیتال مارکترها در این است که با ضبط کردن اطلاعاتی که در هر سشن به سمت گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شوند، شما را از صحت اندازه‌گیری‌هایتان خاطرجمع کند. در صورتی که ببینید در هر هیت ارسال شده به سمت GA اطلاعات مورد نظر شما ارسال نشده‌اند، می‌توانید به دنبال دلیل آن بگردید و این کار تنها از دست افزونه Tag Assistant برمی‌آید. البته با افول تدریجی گوگل آنالیتیکس یونیورسال و خاموش شدن آن در جولای ۲۰۲۳ و قدرت گرفتن اجباری GA4 این افزونه همدیگر بازنشسته خواهد شد و همین حالا هم گوگل برای اینکه این موضوع را به کاربران اعلام کند، یک پسوند Legacy در انتهای عنوان این افزونه گذاشته است.

Session Buddy

اگر یک دیجیتال مارکتر واقعی باشید، مرورگر کروم شما باید غرق در تب‌های بازی باشد که به تمام آنها هم نیاز دارید. در چنین شرایطی اگر بخواهید لپ‌تاپ را خاموش کنید یا بخواهید کروم را ریست کنید، باید بی‌خیال تب‌های ارزشمند بازتان شوید. محال است که در چنین شرایطی گیر نیفتاده باشید یا اینکه از ترس از دست دادن تب‌های باز، از خاموش کردن لپ‌تاپ امتناع نکرده باشید.

در چنین شرایطی افزونه کروم سشن بادی (Session Buddy) به کارتان خواهد آمد. این اکستنشن به شما اطمینان خاطر می‌دهد که حتی بعد از خاموش کردن لپ‌تاپ هم می‌توانید با زدن یک دکمه، تمام تب‌های بازتان را برگردانید. در اختیار داشتن چنین افزونه‌ای برای شما می‌تواند ارزش زیادی را به همراه داشته باشد.

جمع‌بندی

لیستی که برایتان آماده کردم، قطعا کامل‌ترین لیست از افزونه‌های مورد نیاز برای دیجیتال مارکترها نیست. از یک دیدگاه دیگر می‌توانم بگویم که کاربردی بودن تعدادی از افزونه‌های معرفی‌شده را هم نمی‌توان منحصر به دیجیتال مارکترها دانست. در چنین شرایطی بهتر است یک قول به خودم و شما بدهم؛ اینکه سعی کنم این لیست را به‌روز نگه دارم و همین‌طور که در مسیر به جلو حرکت می‌کنیم، این لیست را با کمک یکدیگر بهتر کنیم. پس اگر شما هم افزونه‌ را برای کروم می‌شناسید که بدون آن نمی‌توانید کار (زندگی) کنید، لطفا در کامنت‌ها معرفی کنید. من هم سعی می‌کنم این لیست را آپدیت نگه دارم.

منبع عکس کاور این پست، سایت Unsplash است.

۰ ۰ رای
امتیاز کلی این نوشته
اشتراک
اعلان
guest

2 کامنت
فیدبک اینلاین
دیدن تمام کامنت‌ها
محمد عیاثیان

شما که نهایت دیجیتال مارکتینگ تان ثبت لوکیشن غیرواقعی در گوگل و ریویو فیک گذاشتن هست