کوسایتیشن و کوآکورنس در سئو؛ چنگ زدن به ریسمان نامرئی گوگل

کوسایتیشن و کوآکورنس

مفهوم کوسایتیشن و کوآکورنس مفاهیم جدیدی در دنیای سئو نیستند و فکر می‌کنم از مطرح شدن ایده‌ی پشت آنها بیشتر از ۸-۹ سالی می‌گذرد. متاسفانه یا خوشبختانه مفهوم کوسایتیشن ارتباط تنگاتنگی با کوآکورنس دارد. البته این ۲ مفهوم با وجود اشتراکات زیادی که با یکدیگر دارند، از خیلی جهات دیگر کاملا متفاوت هستند. در نتیجه اصلا نباید تعجب کنید که در بخش کوسایتیشن درباره کوآکورنس بگویم یا برعکس.

بیایید اینطور شروع کنیم که در کوآکورنس، میزان ارتباط بین کلمات با یکدیگر می‌تواند روی رتبه‌بندی و رنک گرفتن سایت‌ها تاثیر بگذارد. در کوسایتیشن هم بحث بر سر این است که سایت‌های دیگر چطور بدون اینکه لینکی به یک سایت بدهند، می‌توان در رنک گرفتن آن سایت تاثیرگذار باشند. این را فعلا به عنوان پیش‌غذا داشته باشید تا سر فرصت درباره هر کدام از این ۲ مفهوم بیشتر حرف بزنیم.

کوآکورنس (Co-occurrence) چیست؟

در کوآکورنس ارتباط کلمه‌ها با هم است که اهمیت پیدا می‌کند. در واقع مهم است که کلمه‌ها به چه شکلی حضور همزمان داشته‌اند یا با چه فرکانسی تکرار شده‌اند. معیارهایی که برای کوآکورنس مورد بررسی قرار می‌گیرند، موارد زیر هستند:

  • میزان حضور مشترک ۲ یا چند کلمه
  • فرکانس استفاده مشترک از ۲ یا چند کلمه
  • همجواری ۲ یا چند کلمه در کنار یکدیگر

این معیارها در سطح اینترنت و در میان تعداد زیادی از وبسایت‌ها ارزیابی می‌شوند و در نهایت یک نتیجه‌ی کلی برای گوگل به دست می‌آید. دقت کنید که اگر چند کلمه مرتبط، اما در ظاهر بی‌ربط هم به صورت همزمان استفاده شوند، باز هم منجر به رخداد کوآکورنس می‌شوند. به عنوان مثال زمانی که ۱۰۰ صفحه از ۱۰۰ وبسایت مختلف درباره دوچرخه کوهستان مطلبی نوشته باشند و در ۸۰ صفحه از این صفحه‌ها به یک نوع خاص از آج لاستیک اشاره شده باشد، گوگل هم به این نتیجه می‌رسد که قطعا بین این ۲ کلمه ارتباط معنایی وجود دارد. چطور متوجه چنین چیزی می‌شود؟ به این دلیل که متوجه کوآکورنس بین این ۲ کلمه شده است.

یکی دیگر از شواهدی که می‌تواند برای اعتقاد پیدا کردن به وجود کوآکورنس کمک می‌کند، رنک گرفتن یک صفحه در کیووردهایی است که کار خاصی در آن کیوورد برای آن صفحه نکرده‌ایم. یعنی نه در متن درون صفحه نشانی از آن کیوورد هست، نه لینک داخلی با این انکرتکست دارد و نه بک لینکی با این انکرتکست برای صفحه‌ی مورد نظر گرفته شده است. در چنین شرایطی چطور ممکن است با آن کیوورد جایگاه به دست بیاوریم؟ تنها در صورتی که بین تارگت کیوورد شما برای آن صفحه و کیووردی که از وجودش بی‌خبر بوده‌ایم کوآکورنس رخ داده باشد.

از شواهدی که می‌تواند برای اعتقاد پیدا کردن به وجود کوآکورنس کمک ‌کند، رنک گرفتن یک صفحه در کیووردهایی است که کار خاصی در آن کیوورد برای آن صفحه نکرده‌ایم.

باز هم مثال می‌زنم. فرض کنید که شما یک فروشگاه آنلاین برنج دارید و صفحه‌ای برای برنج‌های هندی و پاکستانی هم در سایت‌تان وجود دارد. در چنین شرایطی اگر تمام زورتان را برای گرفتن جایگاه در کیووردهای «برنج هندی» و «برنج پاکستانی» زده باشید و اصلا کیوورد «برنج دانه بلند» به مخیله‌تان هم خطور نکرده باشد، احتمال اینکه بعد از مدتی در سرچ کنسول سایت‌تان ببینید مردم با کوئری «برنج دانه بلند» هم دارند به وبسایت شما می‌رسند بسیار زیاد است. چرا که گوگل درک کرده است که بین برنج هندی و برنج دانه بلند یک کوآکورنس قوی وجود دارد. در نتیجه می‌داند که این ۲ کیوورد مستقیما به همدیگر مرتبط هستند و نتایج این یکی را به کسی که آن دیگری را جستجو کرده است هم نمایش می‌دهد.

با این منطق حتی ممکن یک صفحه از سایتی را ببینید که هیچ بک لینکی ندارد و تنها با رعایت کردن درست کوآکورنس (استفاده درست از کلمه‌های مرتبط و معنادار در کنار یکدیگر) به جایگاه خوبی دست پیدا کرده است. یعنی به راحتی می‌توان گفت که در دنیای جدید سئو دیگر لینک‌ها به اندازه‌ی قبل قدرتمند نیستند؛ مخصوصا در دنیایی که گوگلش کوآکورنس را جدی‌تر گرفته باشد.

کوآکورنس در وب فارسی (آنچه اساتید ایرانی سئو به شما می‌گویند)

علاوه بر مورد قبلی که می‌گفت هر وقت کلمه‌ها از نظر معنایی به هم مرتبط باشند کوآکورنس رخ می‌دهد، حالت دیگری هم برای رخ دادن کوآکورنس وجود دارد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که چند کوئری مختلف جستجو در گوگل از کلمه‌های مشترکی استفاده کنند. قدرت این حالت از کوآکورنس زمانی بیشتر هم می‌شود که این کلمه‌ها بلافاصله پشت سر هم بیایند.

بدون مثال هم که نمی‌شود درباره این حالت صحبت کرد. فرض کنید مردم ایران کوئری‌های زیر را در گوگل بزنند:

پژو ۲۰۶ دیوار

پژو ۲۰۶ کارکرده ارزان

اگر این رفتار ادامه‌دار باشد، گوگل شروع به وصل کردن این ۲ کوئری به همدیگر می‌کند و پس از مدتی به این نتیجه می‌رسد که اگر کسی دنبال پژو ۲۰۶ کارکرده ارزان بود، عملا دنبال همان نتایجی است که در هنگام سرچ پژو ۲۰۶ دیوار نمایش داده می‌شوند. زیبا نیست؟ حالا اگر حجم سرچ کردن کاربران برای چنین کوئری‌هایی افزایش داشته باشد، لینک نامرئی که این ۲ کوئری را به هم مرتبط می‌کند قوی‌تر هم می‌شود. فکر کنم ماجرا زیباتر هم شد. این‌طور نیست؟

این بخش هم جزئی از کوآکورنس است و متاسفانه تنها بخشی است که متخصصان ایرانی به آن توجه می‌کنند. دلیل اصلی قضیه هم این است که استادهای سئو در ایران تنها به این بخش اشاره می‌کنند.

کوسایتیشن (Co-citation) چیست؟

خب، حالا که درباره کوآکورنس صحبت کردیم، لازم است مفهوم کوسایتیشن را هم بررسی کنیم.

کوسایتیشن زمانی رخ می‌دهد که وبسایتی توسط وبسایت‌های دیگر منشن شده باشد؛ اما لزوما لینکی از آن سایت‌ها دریافت نکرده باشد. در زمان‌های قدیم گوگل تمام هم و غمش این بود که یک سایت باید تعداد زیادی بک لینک داشته باشد تا بتواند در نتایج بالا بیاید. اما حالا گوگل علاوه بر بک لینک‌ها به این هم اهمیت می‌دهد که چند وبسایت به اسم برند شما اشاره یا اصطلاحا آن را منشن کرده‌اند. حالا اگر این منشن شدن برند شما بدون دریافت یک لینک هم بوده باشد، باز هم ممکن است آتوریتی وبسایت منشن‌کننده را دریافت کنید و جایگاه بهتری را در SERPs به دست بیاورید.

اگر منشن شدن برند شما بدون دریافت یک لینک هم بوده باشد، باز هم ممکن است آتوریتی وبسایت منشن‌کننده را دریافت کنید و جایگاه بهتری را در SERPs به دست بیاورید.

خیلی‌ها کوسایتیشن را به اسم لینک‌سازی بدون لینک هم می‌شناسند. مثلا فرض کنید که سایت A و سایت B قرار است به روش کوسایتیشن به هم وصل شوند. در این حالت هر دوی این سایت‌ها باید اسم برند یک سایت سوم (سایت شما) را منشن کنند؛ بدون اینکه لینکی به سایت سوم بدهند.

سایت A و B بدون اینکی لینکی از یکدیگر داشته باشند، با کوسایتیشن به هم مرتبط شده‌اند
سایت B و C بدون اینکی لینکی از یکدیگر داشته باشند، با کوسایتیشن به هم مرتبط شده‌اند

البته یک روش دیگر هم هست که به کمک آن بتوانیم یک ارتباط کوسایتیشنی  بین همان ۲ سایت A و B ایجاد کنیم. در این روش دوم هر ۲ سایت باید موضوعات مشترکی را با استفاده از کیووردهای تقریبا مشترکی پوشش دهند و تقریبا مشابه یکدیگر باشند. در این حالت با استفاده از کوآکورنس به‌راحتی مرتبط با یکدیگر تشخیص داده خواهند شد.

زمانی که این اتفاق بیفتد، آن ۲ سایت اول که از سایت سوم اسم می‌برند و سایت سوم که توسط آن ۲ سایت منشن شده است، به صورت معنایی مرتبط با یکدیگر تشخیص داده می‌شوند. این موضوع به گوگل می‌فهماند که سایت منشن شده از نظر هر دو سایت دیگر مهم است و باید به عنوان یک سایت مرتبط و آبرومند قلمداد شود.

حالا بیایید مفهوم کوسایتیشن را با کوآکورنس قاطی کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم. فرض کنید که برند «اسنپ» با «تاکسی اینترنتی» ارتباط تنگاتنگی در سرچ پیدا کرده باشد؛ یعنی بین این ۲ عبارت کوآکورنس شکل گرفته باشد. حالا زمانی که میزان استفاده از عبارت تاکسی اینترنتی در وب فارسی افزایش پیدا کند، هیچ بعید نیست که کوسایتیشن به کمک برند اسنپ بیاید و حتی بدون اینکه لینکی رد و بدل شده باشد، اعتباری در حد بک لینک، آن هم حتی بدون آمدن اسمی از اسنپ به سایت این برند انتقال پیدا کند.

کوسایتیشن در وب فارسی (آنچه اساتید ایرانی سئو به شما می‌گویند)

این مورد چندان هم محدود به وب فارسی نیست و مدت‌ها است که سئو کارها از آن استفاده می‌کنند. روش کار هم تقریبا ساده است: برای اینکه بتوانید از قدرت کوسایتیشن استفاده کنید، کافی است محتوای باکیفیتی بنویسید و آن را در سایت‌های معتبر منتشر کنید. درون متنی که می‌نویسید هم باید علاوه به خودتان به چند سایت معتبر در زمینه‌ی کاری سایت خودتان لینک بدهید. با این روش می‌توانید کوسایتیشن را فیک کنید و خودتان را هم‌سنگ و هم‌اعتبار سایت‌های بزرگ و معتبر نشان دهید.

این کار دقیقا از همان فرمول موفقیتی تبعیت می‌کند که سلبریتی‌های فضای مجازی با چسباندن خودشان به ستاره‌های محبوب انجام می‌دهند. زمانی که شما یک عکس در کنار تونی رابینز یا برایان تریسی داشته باشید، احتمالا شما هم سررشته‌ای در مدیریت دارید.

کاری که سلبریتی‌ها مشابه کار کوسایتیشن انجام می‌دهند

کوسایتیشن و کوآکورنس با دنیای سئوکارها چه کار می‌کنند؟

راست‌اش را بخواهید، هنوز اختلاف زیادی بین متخصصان سئو درباره این ۲ موضوع وجود دارد. در دنیایی که خیلی‌ها حتی به اعتباری که از لینک‌های نوفالو منتقل می‌شود اعتقاد ندارند و برند منشن را بی‌اثر می‌دانند، صحبت کردن از کوسایتیشن و کوآکورنس می‌تواند بسیار چالشی باشد. چرا که نظم ذهنی فعلی بسیاری از متخصصان سئو را به هم می‌زند. اما خیلی‌های دیگر هم هستند که معتقدند وارد شدن این ۲ موضوع به هسته گوگل یکی از اتفاقات خوب دنیای سئو بوده است.

اگر این co-citation و co-ocurrance به صورت کامل پیاده شوند و تنها از آنها به عنوان ملاک‌های رنک‌دهی استفاده شود، عملا بک‌لینک‌ها دیگر به اندازه‌ی قبل یک معیار رنک‌دهی (Ranking Factor) به حساب نخواهند آمد. حتی رند فیشکین هم در سال ۲۰۱۲ با انتشار ویدئویی به این موضوع اشاره کرد که به احتمال زیاد انکر تکست با کوآکورنس جایگزین خواهد شد

در چنین دنیایی تحلیل کردن سایت‌ها برای متخصصان سئو هم دشوارتر می‌شود. برای افرادی که تا به حال تنها به لینک‌های داخلی و بک‌لینک‌های یک دامنه دقت می‌کردند و میزان محتوای تولید شده توسط آن سایت را بررسی می‌کردند، حالا یک کار دیگر هم به کارهایشان اضافه شده است. حالا سئوکارها باید میزان منشن شدن برندها و کوسایتیشن فیک شده بین آنها را هم بررسی کنند که انصافا کار ساده‌ای نیست! خیلی از سایت‌های دیگر هم می‌توانند بدون درگیر کردن خودشان در حواشی لینک‌سازی و بلک هت و وایت هت، تنها با تمرکز کردن روی تولید محتوای باکیفیت بهترین جایگاه‌ها را از آن خود کنند.

فقط این را می‌توانم بگویم که سئو روز به روز سخت‌تر و البته جذاب‌تر می‌شود.

برای نوشتن این مطلب از seo-hacker و seo.co کمک گرفته‌ام.

منبع عکس کاور این پست، سایت Unsplash است.

۰ ۰ رای
امتیاز کلی این نوشته
اشتراک
اعلان
guest

2 کامنت
فیدبک اینلاین
دیدن تمام کامنت‌ها
رضا فرحناک

دنیا به آدم هایی مثل تو خیلی نیاز داره محمد جان
حسرت بیشتر کار کردن با تو همیشه همراه من خواهد بود