با شروع جام جهانی، شاهد کمپینهایی قابل انتظار از برندهای مطرح و حتی غیر مطرحی هستیم که سعی میکنند با استفاده از اقبال عمومی به این رویداد، خودی نشان دهند و دیده شوند. اصولا استفاده از Newsjacking کار خوبی است و سوار شدن روی موج خیلی هم مفید است؛ اما به شرطی که اصل مهمی به نام Autheticity را فراموش نکنیم. خیلی از برندهای ما سعی می کنند صرفا در حواشی جام جهانی حضور داشتهباشند و بدون اینکه حتی ساعتی به شیوهی اجرا فکر کنند،یک کمپین معمولا پرهزینه را اجرا میکنند. اصلا هم به این موضوع توجه ندارند که با راهانداختن یک کمپین چند ده میلیونی باید دستآورد مفید داشته باشند و بدون به دست آوردن یک نتیجهی خوب، تنها پولشان دور ریختهاند. خیلیها بلافاصله صحبت از جذب لید و به دست آوردن لیستی از آدرسهای ایمیل و شماره تماس میکنند و فکر میکنند به دست آوردن لیستی از کانتکت اینچنینی میتواند همه چیز را توجیه کند؛ اما آیا این لیدهایی که به دست میآوریم، لزوما لید باکیفیتی هستند و میتوان آنها را به مشتری تبدیل کرد؟ اصلا آیا به بیزنس ما علاقهای دارند؟
نمیدانم چرا به این نتیجه نمیرسیم که با کپی کردن کار دیگران به جایی نخواهیم رسید. در واقع نه خودمان به جایی میرسیم و نه میگذاریم دیگران به جایی برسند.
نمیدانم چرا به این نتیجه نمیرسیم که با کپی کردن کار دیگران به جایی نخواهیم رسید. در واقع نه خودمان به جایی میرسیم و نه میگذاریم دیگران به جایی برسند. مثال واضح این کار را همهمان در استندهای نصب تبلیغات شهری و دیوارهای قرارگرفته در مسیرهای پررفت و آمد شهری دیدهایم؛ همه سعی میکنند پوستر و تبلیغات کاغذیشان را جایی بچسبانند که بهترین دید را داشته باشد. اما جای خوب معمولا از قبل اشغال شده و آلردی، مملو از پوسترهای کاغذی است؛ پوسترهایی که کسی هم به آنها توجه نمیکند. به نظر من، نه تنها با تکرار کردن کاری که بقیه انجام میدهند موفق نمیشویم؛ بلکه همان مختصر آبرویی که برای خودمان جمع کردهبودیم را هم نابود میکنیم.
داشتیم درباره جام جهانی حرف میزدیم. اکثر کمپینهایی که به مناسبت جام جهانی راه میافتند، یک شماره تماس یا حداقل یک آدرس ایمیل از مشتری میگیرند و پس از پایان کمپین، مشتری بدبخت را با پیامهای باربط یا بیربط تبلیغاتی بمباران میکنند. بیاییم این کار را نکنیم. اگر طرفدار مدل مارکتینگ اینباند (Inbound Marketing) هستیم، این کار خلاف اصولی است که خودمان را به آن پایبند میدانیم. اصلا چه بسا با این کار، مشتریها را از خودمان دلزده کنیم و کاری کنیم که حتی با شنیدن اسم ما از محل متواری شوند.سواستفاده از کانتکت لیست به دست آمده از کمپینهایی مثل جام جهانی، نه درست است، نه اخلاقی است و نه نشانی از حرفهای بودن در آن دیده میشود. یادمان نرود که یکی از اهداف مارکتینگ، ثبت برند در ذهن مشتری است. بیایید از خودمان سوال کنیم که آیا با این کار میتوانیم خودمان را در ذهن مشتری تثبیت کنیم؟ آیا حتی قدمی در این راه برمیداریم؟