استفاده از ساختار هرم وارونه باعث حفظ تعادل محتوا می‌شود

هرم وارونه پاریس

در دنیای روزنامه‌نگاری، تکنیکی برای ترتیب بیان مطالب وجود دارد که به اسم هرم وارونه (Inverted Pyramid) معروف است. در این روش، مطالب به ترتیب بیشترین اهمیت به کمترین اهمیت ارائه می‌شوند و در مقدمه، لب کلام به مخاطب ارائه می‌شود. روش ارائه‌ی اطلاعات در هرم وارونه به مخاطب اجازه می‌دهد تا مهم‌ترین نکات هر مطلب را در ابتدای کار متوجه شود و در صورت تمایل، به مطالعه ادامه دهد. گاهی اوقات آن چیزهایی که بقیه ترجیح می‌دهند در نتیجه‌گیری مطرح کنند، در روش هرم وارونه به عنوان مقدمه بیان می‌شوند. بیان نتیجه در مقدمه از ویژگی‌های مهمی است که هرم وارونه را از سایر روش‌های نویسندگی متمایز می‌کند. خود نام هرم وارونه هم به این ویژگی ساختاری اشاره دارد که حقایق عمومی در ابتدای مطلب می‌آیند و در ادامه، با جزئیات کوچک‌تر و کوچک‌تر تکمیل می‌شوند. یعنی نکات کلیدی را در مقدمه‌ی مطلب را بیان می‌کنیم، سپس در بدنه‌ی مطلب به بیان جزئیات می‌پردازیم و یک نتیجه‌گیری مختصر را هم به انتها اضافه می‌کنیم.

آن چیزهایی که بقیه ترجیح می‌دهند در نتیجه‌گیری مطرح کنند، در روش هرم وارونه به عنوان مقدمه بیان می‌شوند.

تقریبا تمام خبرنگارها و روزنامه‌نگارها ملزم به استفاده از هرم وارونه هستند و استفاده از این روش در خبرنویسی یک اصل بی‌چون‌وچرا است. البته خیلی از روزنامه‌نگارها و بیشتر نویسندگان معتقد هستند که این روش، جا را برای داستان‌گویی و پرورش قصه از بین می‌برد و نمی‌گذارد که هنر نوشتن به درستی خودش را نشان دهد. درست در سمت مقابل، مدافعان این نظریه معتقد هستند که در دنیای سریع امروزی، استفاده از این روش می‌تواند سرعت جذب و هضم اطلاعات را افزایش دهد و کار طبقه‌بندی و انتشار اطلاعات را با روش بهینه‌ای پیاده کند.

در ساختار هرم وارونه می‌توانید المان‌ها را به ترتیب بیشترین به کمترین الویت قرار دهدید. منبع عکس: University of Leicester

این نوع از نوشتن هم به درد وب می‌خورد و هم در خبرنویسی و مقاله‌ها کاربرد دارد. خیلی‌ها هستند که می‌گویند چون خوانندگان در فضای وب صبر و حوصله‌ی زیادی ندارند، می‌توان از پتانسیل ساختار هرم وارونه در فضای وب نهایت استفاده را کرد. من هم قبول دارم که این روش در تمام فضای وب جواب می‌دهد و خیلی خوب با ساختارهای مدرن ارائه‌ی محتوا جور درمی‌آید. فرقی نمی‌کند که دارید در فضای بازاریابی B2B کار می‌کنید یا اینکه قصد دارید برای یک محصول موجود در فروشگاه اینترنتی تولید محتوا بکنید؛ اگر قرار است با مخاطب‌تان در فضای آنلاین ارتباط درستی بگیرید، باید به استفاده از هرم وارونه واقف باشید.

چون خوانندگان در فضای وب صبر و حوصله‌ی زیادی ندارند، می‌توان از پتانسیل ساختار هرم وارونه در فضای وب نهایت استفاده را کرد.

می‌توان گفت استفاده از روش هرم وارونه کاری می‌کند تا نوشته برای انواع سلیقه‌ها و انواع استایل‌های مطالعه در بین افراد مختلف کاربرد داشته باشد. یعنی حتی آن کسی که می‌خواهد تنها یک خط را بخواند هم به اصل موضوع پی می‌برد و آن کسی که می‌خواهد کل موضوع را درک کند، تا انتها پیش خواهد رفت. این روش به دلیل اینکه کاملا کاربرمحور است، در فضای وب می‌تواند تاثیر مثبتی روی سئوی سایت شما داشته باشد.

مهم است که هر فرد علاقمند به نوشتن، این روش را یاد بگیرد و بتواند بر اساس ساختار هرم وارونه به تولید مقاله و خبر بپردازد. تنها راه یاد گرفتن ساختار هرم وارونه هم توجه کردن به نوع نگارش خبرها و داستان‌های خبری است. باید در حین خواندن نوشته‌های دیگران به ساختار بخش‌های مختلف مطلب دقت کنید و بتوانید مرز بین آنها را تشخیص دهید. به علاوه باید سعی کنید خودتان هم چنین ساختاری را پیاده کنید. سعی کنید مرتب بنویسید و بنویسید و از نوشتن خسته نشوید. این ساختار را یاد بگیرید و بدون نق زدن از آن استفاده کنید. باور کنید که نتایج خوبی خواهید گرفت.

برای نوشتن این مطلب از مقاله‌های PressBooks و NNGroup و Web Wise Wording استفاده کرده‌ام. می‌توانید به عنوان منبع به آنها رجوع کنید.

منبع عکس کاور این پست، سایت Shutterstock است. عکس را نخریده‌ام. به هر حال ارزش و اعتبار عکس به همین سایت تعلق می‌گیرد.

۰ ۰ رای
امتیاز کلی این نوشته
اشتراک
اعلان
guest

0 کامنت
فیدبک اینلاین
دیدن تمام کامنت‌ها