تگ منیجر ویژگی خوب کم ندارد و یکی از آن خوبیها همین رسپیها (Recipe) هستند. در دنیای تگ منیجر باب شده است که به کانتینرهای آماده و قابل استفادهای که بین افراد به اشتراک گذاشته میشوند، رسپی بگویند. راستش را بخواهید خود تیم تگ منیجر در گوگل از چنین اصطلاحی استفاده نمیکند و کامیونیتی تگ منیجر بازها این اصطلاح را باب کردهاند. اگر میدانید رسپیها چه هستند که هیچ؛ میتوانید از روی قسمت اول بپرید و سراغ بخش رسپیهای آماده بروید. اما اگر هنوز نمیدانید رسپیها چه هستند و اصلا چرا باید این کلمه از دنیای آشپزی به دیجیتال مارکتینگ سرایت کرده باشد، ادامه این بخش را بخوانید.
رسپی تگ منیجر چیست؟
دقیقا یادم نیست که اولین بار کی با این اصطلاح آشنا شدم. اما خوب به یاد دارم که چقدر از آشنا شدن با آن ذوقزده شده بودم و از وجود این قابلیت درون GTM کیف کردم. بیایید این اشتیاق شخصی را با شما هم به اشتراک بگذارم.
رسپی تگ منیجر چیز خاصی نیست. اگر همین حالا با تگ منیجر حشر و نشر داشته باشید، حتما میدانید که برای اشاره به محیط کار تگ منیجر از اصطلاح کانتینر (Container) استفاده میشود. هر زمانی که دکمهی پابلیش را در تگ منیجر میزنید، دارید یک کانتینر را پابلیش میکنید. از آنجایی که پیدا کردن جواب تکتک سوالها در تگ منیجر کاری شدنی، اما زمانبر است، افراد حرفهای دستبهکار شدهاند و کانتینرهای خودشان را برای استفادهی عمومی منتشر کردهاند. به هر یک از این کانتینرهای آماده یک رسپی تگ منیجر گفته میشود.
با استفاده از هر رسپی میتوانید یک کار خاص و ارزشمند را بدون نیاز به کشتی گرفتن با جاوا اسکریپت در تگ منیجر به سرانجام برسانید. شاید خودتان بتوانید کارهای سادهای از قبیل نوشتن یک فانکشن یا آماده کردن یک متغیر جاوا اسکریپتی را با صرف کمی زمان و انرژی انجام دهید؛ اما به احتمال بسیار زیاد نمیتوانید کارهای مثل اندازهگیری میزان پخش شدن یک ویدیوی ویستیا (Wistia) را اندازه بگیرید یا یک ابزار مارکتینگ اتومیشن را مطابق با نیازمندیهای اعلام شده از سوی سازنده پیادهسازی کنید. در چنین مواردی ناچار به استفاده از رسپیها در تگ منیجر هستید. البته در سایر موارد هم بهتر است برای صرفهجویی در زمان از رسپیهای آماده استفاده کنید.
آیا میتوان به هر رسپی عمومی اعتماد کرد؟
مسلما خیر. همانطور که در دنیای وردپرس نمیتوان به هر پلاگینی که در سطح اینترنت قابل دانلود کردن است اعتماد کرد، به همان اندازه که نمیتوان هر فایل apk را به عنوان اپلیکیشن روی گوشیهای اندرویدی نصب کرد و صدها مثال دیگر از این دست، نمیتوان به تمام رسپیهای آماده تگ منیجر هم اعتماد کرد. از آنجایی که اغلب رسپیهای تگ منیجر به صورت رایگان در سطح اینترنت توزیع میشوند، بعید نیست که برخی از منتشر کنندگان این رسپیها دارای انگیزههای خرابکارانه باشند. بنابراین بهتر است رسپیهای رایگان را تنها از منابعی دریافت کنید که شهرت و اعتبار خوبی دارند و در سطح کامیونیتی تگ منیجر خوشنام هستند. به عنوان مثال در دنیای تگ منیجر همه میدانند که رسپیهای سایت Bounteous از باکیفیتترین رسپیها هستند و میتوان با خیال راحت از آنها استفاده کرد.
البته بد نیست که کمی دانشتان را در جاوا اسکریپت افزایش دهید و بتوانید قبل از پابلیش کردن کانتینری که به واسطهای یک رسپی آماده کردهاید، کمی در کدهای آن کنکاش کنید. خواندن سینتکس (Syntax) جاوا اسکریپت کار پیچیدهای نیست و با کمی تلاش میتوانید از نحوهی عملکرد هر تگ، تریگر یا متغیری که از راه یک رسپی به تگ منیجر شما اضافه شدهاند مطلع شوید.
با کمی تلاش میتوانید از نحوهی عملکرد هر تگ، تریگر یا متغیری که از راه یک رسپی به تگ منیجر شما اضافه شدهاند مطلع شوید.
رسپی رایگان است یا پولی؟
راستش را بخواهید هر دو نوع رسپی تگ منیجر را داریم. معمولا رسپیها رایگان هستند و با استفاده از همین رسپیهای رایگان میتوانید اغلب کارهای موردنظرتان را در تگ منیجر انجام دهید. اصلا هم تصور نکنید که اگر یک رسپی تگ منیجر رایگان دانلود کنید، قطعا با چیز بیکیفیتی مواجه خواهید شد. جامعه تگ منیجر به قدری بخشنده و سخاوتمند هست که رسپیهای با کیفیت را هم به رایگان با اعضایش به اشتراک بگذارد.
اما قطعا رسپیهای آماده هم وجود دارند. برخی از توسعهدهندگان حتی فروشگاههایی را هم با تکیه بر فروش رسپی راهاندازی کردهاند و دارند از همین راه پول درمیآورند. به هر حال توسعه دادن یک رسپی کار دشوار و زمانبری است و طبیعی است که دولوپرها بخواهند در ازای شیر کردن نتیجهی زحمتشان از شما پولی دریافت کنند.
با دانلود رسپی چه چیزی به دست میآوریم؟
زمانی که یک رسپی تگ منیجر دانلود میکنید، در واقع یک فایل جیسون (JSON) دریافت میکنید. این فایل جیسون شامل تگها، تریگرها و متغیرهایی است که برای انجام کار مورد نظر شما در تگ منیجر به کارتان میآیند. با ایمپورت کردن همین فایل جیسون درون تگ منیجر میتوانید این رسپی را به صورت تمام و کمال در اختیار بگیرید و از آن بهرهمند شوید. فقط باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای دانلود کردن فایل جیسون روی آن کلیک نکنید؛ زیرا یک صفحه پر از کاراکترهای نسبتا نامفهوم درون مرورگرتان روبرو میشوید. بهتر است از گزینه save link as یا مشابه آن درون مرورگرتان استفاده کنید.
برترین سازندگان و ناشران رسپی تگ منیجر را بشناسید
۲ مورد از سایتهایی که خودم میشناسم را برایتان معرفی میکنم. مورد اولی را کمی بالاتر اسم بردم. Bounteous یکی از قدیمیهای این بازی است که قبلا با نام لونا متریکس (Lunametrics) شناخته میشود و چند سالی است که تغییر نام داده است. این سایت و تیم پشت آن خدمات بیشماری به دنیای دیجیتال آنالیتیکس کردهاند و منتشر کردن رسپیهای باکیفیت تگ منیجر تنها یکی از آنها است. برای دسترسی به رسپیهای تگ منیجر در باونتیوس اینجا کلیک کنید.
مورد بعدی هم سایت آنالیتیکس مینیا (Analytics Mania) است. جولیوس به عنوان موسس آنالیتیکس مینیا بخش مهمی از عمرش را صرف آموزش دادن تگ منیجر به دیگران کرده و در این راه، تعداد زیادی رسپی هم گردآوری کرده است. رسپیهایی که از جولیوس دریافت میکنید کاملا تست شده هستند و میتوان با اعتماد کامل از آنها استفاده کرد. برای استفاده از رسپیهای آنالیتیکس مینیا اینجا کلیک کنید.
نمونههایی از رسپی تگ منیجر
رسپیهای فراوانی برای تگ منیجر موجود است و من اگر بخواهم هم نمیتوانم تکتگ آنها را برای شما معرفی کنم. در ادامه تنها چند نمونه از این رسپی ها را لیست کردهام تا با ماهیت عملکردی رسپیها بیشتر آشنا شوید.
۱- قصد خروج از صفحه (Exit Intent)
زمانی که کاربر میخواهد در دسکتاپ از صفحهای خارج شود، معمولا ماوس را به سمت دکمه ضربدر تب در مرورگر میبرد با استفاده از این رسپی میتوانید این حرکت (Exit Intent) را به عنوان یک تریگر برای فایر کردن یک تگ استفاده کنید.
۲- شمارش تعداد دانلود فایل
حتما شما هم نیاز دارید که تعداد دانلودهای یک فایل رایگان روی سایتتان را بشمارید. این رسپی تگ منیجر تعداد دانلودها را به گوگل آنالیتیکس میفرستد.
۳- اندازهگیری میزان پخش یک فایل صوتی HTML5
احتمالا شما هم درون سایتتان فایل صوتی mp3 آپلود کردهاید. برای اینکه بتوانید میزان گوش دادن مخاطب به این فایلها را اندازه بگیرید، به این رسپی نیاز خواهید داشت.
۴- شمارش کلیک روی لینکهای خروجی سایت
حتما روی سایتتان در کنار لینکهای داخلی (Internal Link)، تعدادی لینک به سایتهای دیگر هم دادهاید. با استفاده از این مورد میتوانید تعداد کلیک روی لینکهای خارجی سایتتان را برای اندازهگیری به سمت GA بفرستید.
۵- اندازهگیری میزان پخش شدن ویدیوی یوتوب
متاسفانه وبمستر ایرانی از نعمت استفاده از ویدیوهای یوتوب بیبهره است. اما اگر قسمتتان شد و خواستید در یک وبسایت خارجی میزان پخش شدن ویدیوهای امبد شده (Embed) یوتوب را اندازه بگیرید، حتما به ین رسپی نیاز خواهید داشت.
۶- بسته متغیرهای مورد نیاز برای ترکینگ Enhanced Ecommerce
نمیدانم که آیا تا به حال کانفیگ کردن EEC را برای سایتی انجام دادهاید یا خیر. اگر به انجام چنین کاری نیاز پیدا کردید، حتما قبلش این رسپی را دریافت کنید تا بخش زیادی از کارتان حذف شود!
۷- اندازهگیری میزان اسکرول
البته که با کمی دانش و تمرین در تگ منیجر میتوانید خودتان میزان اسکرول شدن صفحههایتان را اندازه بگیرید. اما اگر نیاز داشتید تا این کار را دیگران برایتان انجام بدهند، از این بسته استفاده کنید.
منبع عکس کاور این پست، سایت Unsplash است.