خبر آمد که گوگل فیت بیت را خرید. به همین سادگی همهچیز تمام شد و مشخص شد که گوگل برای این تصاحب جنجالی ۲.۱ میلیارد دلار پول پرداخت کرده است. اتاق خبر خود فیت بیت هم موضوع را تایید کرد و قرارداد نهایی شد. قبلا رسم بر این بود که ابتدا شایعهها به بیرون در میکردند، بعد خبرگزاریها به سراغ موضوع میرفتند و چند وقت بعد، موضوع تایید یا تکذیب میشود. ولی به نظرم در مورد خریده شدن فیت بیت توسط گوگل، همهچیز خیلی سریع پیش رفت.
ولی حالا گوگل چرا شرکت فیت بیت را خرید؟ مهمترین دلیلاش میتواند این باشد که گوگل بالاخره میخواهد یک سر و سامانی به وضع شلختهاش در دستگاههای پوشیدنی (Wearable) بدهد. سیستم عامل Wear OS گوگل آنقدرها جذابیت نداشته و محصولات زیادی هم بر اساس آن ساخته نشدهاند. خب گوگل هم حس کرده باید یک فکر اساسی به حال آنها بکند. بخش سختافزاری گوگل به رهبری آقای ریک اوسترلو (Rick Osterloh) با خودشان به این نتیجه رسیدهاند که بهتر است به جای ساختن همهچیز از صفر، سراغ یک شرکت جاافتاده بروند و با تصاحب آن، از فناوریاش به نفع خودشان استفاده کنند. این شده که قرعه به نام فیت بیت افتاده و حالا فیت بیت به بخشی از گوگل (دپارتمان سختافزاری) تبدیل شده است.
گوگل سابقهی بلندبالایی در خرید شرکتهای کوچک و بزرگ دارد. به عنوان مثال همین چند سال پیش بود که بخشی از HTC را خرید و حالا با استفاده از تیم مهندسان آن توانسته گوشیهای پیکسل را به موفقیت برساند. گوشی پیکسل ۴ هم از خروجیهای همین تیم است. راستی گوگل کمپانی موتورولا (Motorolla) را هم خرید و در خود ادغام کرد. شرکت نست (Nest) خرید دیگری بود که گوگل در سالهای اخیر داشته و آنقدرها هم خرید موفقی نبوده است. حالا هم در سال ۲۰۱۹ هستیم و گوگل بزرگترین شرکت تولیدکنندهی فیتنس ترکرها (Fitness Tracker) را تصاحب کرده است.
دلیل دیگری که علیالقاعده پشت خریده شدن فیت بیت توسط گوگل هست، علاقهی وصفنشدنی گوگل به دیتا است. کاملا مشخص است که گوگل به دادههای باکیفیت فیت بیت نظر داشته است. فیت بیت سالهای سال دادههای مربوط به سلامت را از روی دستگاههای کاربران جمع کرده است و میتوان گفت که روی کوه عظیمی از دادهی سلامتمحور خوابیده است. محصولات این برند، بیشتر از ۱۰ سال است که توسط مردم خریده میشوند و همین امروز، اطلاعات بیش از یک دهه از ترندهای سلامتی و تحرک مشتریها در اختیار فیت بیت است. علاقهی گوگل به دیتا را کنار دیتاهای باکیفیتی که در اختیار فیت بیت هستند بگذارید تا دستتان بیاید که گوگل به احتمال خیلی زیاد قصد دارد در آینده از آنها برای منافع تجاریاش استفاده کند. هرچند خود گوگل اعلام کرده که قصد استفادهی تجاری از دادههای فیت بیت را ندارد، کسی باور نمیکند که گوگل در این زمینه راست بگوید. به هر حال گوگل با درآمدزایی از داده زنده است و وقتی چنین حرفی میزند، همه میدانند که دارد دروغ میگوید. به همین دلیل است که خیلی از دارندگان مچبندها و ساعتهای فیت بیت نگران امنیت دادههایشان هستند و از این میترسند که حریم خصوصی دادههایشان به خطر بیفتد.
فیت بیت به اندازه ۱۰ سال دادههای مربوط به سلامت در اختیار دارد و این حجم از داده برای گوگل جذاب است.
خریده شدن فیت بیت توسط گوگل از یک جهت دیگر هم خرید حساسی است. زمانی که گوگل اچ تی سی یا نست را میخرید، کسی نگران این نبود که بر سر مشتریان این برندها چه میآید. اما قضیهی فیت بیت چیز دیگری است. گوگل نمیتواند مشتریان این شرکت را مجبور کند که از محصولی که خریدهاند، انتظار پشتیبانی نداشته باشند. به هر حال مشتریهای فیت بیت برای فیتنس ترکرها پول دادهاند و میخواهند تا سالها از آنها استفاده کنند. البته اگر نگران این نباشند که وقتی دادههایشان دست گوگل است با آنها چه میکند! گوگل مجبور است به فیت بیت اجازه بدهد که از مشتریان فعلیاش پشتیبانی کند.
میگویند شرکتهای بزرگ وقتی خیلی از رقبایشان جلو میافتند، دیگر نمیدانند با درآمدهای هنگفتشان چه کار کنند. این حرفی است که در مورد آمازون، اپل و چند شرکت دیگر گفته میشود. این شرکتها نمیدانند که در چه صنایع دیگری میتوانند ورود کنند و این موضوع باعث میشود پولشان را در جاهای مختلفی سرمایهگذاری کنند. البته خریده شدن فیت بیت توسط گوگل را نمیتوان از این نوع خریدهای برنامهریزینشده دانست. گوگل کاملا میدانسته که دارد چه کار میکند. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم آیا گوگل خواهد توانست دستگاهی مثل اپل واچ بسازد و عقبماندگیاش در این زمینه از رقیب را جبران کند؟ حالا هم فناوری سختافزاریاش را دارد و هم با تکیه بر توان نرمافزاری عظیماش میتواند مشکلات احتمالی را برطرف کند. واقعا دیگر هیچ عذر و بهانهای پذیرفته نیست!
منبع عکس کاور این پست، Unsplash است.