زمانی بود که شرکت ادوبی (Adobe) را با نرمافزارهای گرافیکیاش میشناختیم. البته تمام نرمافزارهای این شرکت هم گرافیکی نبودند؛ اما هر چه که بودند، یک ربطی به تجربهی صوتی، تصویری یا ویدئویی داشتند. شرکت مد نظر ما آن وقتها فقط برای برای افراد خلاق نرمافزار میساخت و من هم دقیقا میدانستم اگر جایی اسمی از ادوبی به میان آمد، دربارهی چه چیزهایی میتوانم حرف بزنم. اما ناگهان به خودم آمدم و دیدم آن برندی که من میشناختم، خیلی خیلی تغییر کرده است. دیدم که ادوبی حسابی خودش را بزرگ کرده و دارد از مفاهیم جدیدی حرف میزند.
چند جای مختلف دربارهی نرمافزارهای Web Analytics ادوبی خواندم و فهمیدم که این شرکت هم نرمافزاری برای رقابت با گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) دارد. اسماش را هم با پررویی تمام گذاشته Adobe Analytics و بابت استفاده از آن از مشتریهایش پول خوبی هم میگیرد. آن زمان بود که فهمیدم حرکت این شرکت به سمت استفاده از عبارتهایی مثل Creative Suite و کمی بعدش Creative Cloud بیدلیل نبودهاند.
حالا محصولات ادوبی عملا در دو حوزهی اصلی پخش شدهاند. حوزهی اول همان محصولات خلاقانه است که به درد سازندگان میخورند و از قبل با آنها آشنا شدهایم. اما حوزهی دوم که جدیدتر است و در چند سال اخیر به پورتفولیوی شرکت اضافه شده است، محصولات مرتبط با بازاریابی و تبلیغات هستند. ادوبی در زمینهی بازاریابی دیجیتال، نرمافزار آنالیز دادهها، مدیریت کمپین، مدیریت محتوا و خیلی چیزهای دیگر ورود کرده است. نه یک ورود ساده برای آزمون و خطا؛ بلکه ورودی تمام و کمال که حسابی شاخ و برگ دارد و هر روز هم غنیتر میشود. میتوانیم از یک نقطهنظر دیگر به سیاست ادوبی در توسعهی محصولاتاش نگاه کنیم. اینطور که شاخهی محصولات خلاقانه برای تولیدکنندگان است و شاخهی محصولات مرتبط با تحلیل و آنالیز که از نظر ساختاری، بعد تولید و انتشار اهمیت پیدا میکنند.
من همیشه بازاریابی را به ۴ مرحله تقسیم میکنم: شناخت کار و تعیین استراتژی، تولید محتوای تبلیغاتی، منتشر کردن محتوا و در نهایت ارزیابی عملکرد. البته این مسیر صرفا یک مسیر پیشروی خطی نیست و باید به شکل یک چرخه به آن نگاه کرد. دقت کنید که ادوبی ما حالا به ۲ مرحله از این چرخه تسلط دارد و یکی از بازیگران اصلی بازار در آنها است. مشخص است که این شرکت بزرگ نرمافزاری قصد دارد یک تجربهی انتها به انتها (End-to-end Experience) برای مشتریان بزرگاش ایجاد کند و خودش را به عنوان یک شرکت ارائهدهندهی طیف کاملی از محصولات مرتبط با بازاریابی و فروش جا بیندازد.
این را از خودم نمیگویم. با نگاه کردن به شرکتهایی که در چند سال اخیر توسط ادوبی تصاحب شدهاند، به راحتی میتوان مسیر پیش روی این شرکت را پیشبینی کرد. این شرکت امریکایی در آخرین تصاحباش در اواخر سال ۲۰۱۸، شرکت بزرگ مارکتو (Marketo) را مال خودش کرد تا در زمینهی اتوماسیون بازاریابی هم حرفی برای گفتن داشته باشد. خرید سیستم فروشگاهساز مجنتو (Magento) و خرید ادتک TubeMogul را هم کنار مارکتو بگذارید تا دستتان بیاید که ادوبی گوگولی ما به چه سمت و سویی در حال حرکت است. چیزی که من را مجذوب خودش میکند، دید کلنگر ادوبی به مارکتینگ است. این شرکت یک بخش کوچک از دنیای مارکتینگ را نمیخواهد؛ بلکه کل آن را یکجا هدف گرفته است!