حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید به کسی که رئیس یا مدیرتان است، گزارش بدهید. معمولا همهی ما در چنین مواقعی به دنیای تعدادی عدد و رقم میگردیم تا آنها را توی گزارشمان بگنجانیم و حرفهای به نظر برسیم. حالا این اعداد هر اندازه بزرگتر و دهنپرکنتر باشند، کلاس کاری ما بالاتر خواهد بود. اما شاید ندانیم که در چنین مواقعی، یک اتفاق ناخوشایند رخ میدهد. مساله اینجا... ادامه مطلب »
دسته: مطالب ویژه
یکی از دعواهایی که همیشه در بازاریابی وجود داشته، این است که چه کسی توانسته فروش را رقم بزند. فروختن آنقدر کار ارزشمندی است که دانستن عامل موثر آن میتواند نجاتبخشمان باشد. طبیعی است که دلمان بخواهد عامل کلیدی فروش را شناسایی کنیم و با تقویت کردن آن، به فروش بیشتری برسیم. اینجا است که پای اتریبیوشن مدل (Attribution Model) به میان میآید. این کلمهی اتربیوشن هم به معنای تخصیص... ادامه مطلب »
مدل AIDA (با تلفظ آیدا) از قدیمیترین مدلهای مارکتینگ است که احتمالا خیلیها به صورت نادانسته از آن استفاده میکنند. این مدل بر اساس اصول سادهای کار میکند که برای ما آشنا هستند. برای خود من شبیه به مدل اینباند است و فکر میکنم که تمام این مدلها به نوعی یکی هستند. البته فرقهای ریزی هم با یکدیگر دارند که الان نمیخوام دربارهاش صحبت کنم. منظور از مدل AIDA مراحلی است که یک فرد... ادامه مطلب »
درباره اینکه باید به رهبری فکری (Thought Leadership) برسید، خیلی حرف زده میشود. لااقل در بین جوامع خارجی خیلی میشنویم که باید برای پیروانتان تبدیل به یک رهبر فکری شوید. ولی منظور از این حرف چیست؟ منظور از رهبری فکری این است که شما بتوانید به سوالهای مخاطب هدفتان جوابهای درست و سنجیده بدهید. نه اینکه مطابق میل و سلیقهی خودتان جواب بدهید؛ بلکه به آن شکلی که مخاطب از... ادامه مطلب »
زمانی که از نرخ تبدیل یا کانورژن ریت (Conversion Rate) صحبت میکنیم، دقیقا منظورمان چیست؟ این عبارت در دنیای تجارت الکترونیک و بازاریابی به مقدار زیادی استفاده میشود و منظورش این است که چند درصد از افرادی که به سمت انجام یک هدف خاص هدایت شدهاند، واقعا آن هدف را محقق کردهاند. در بسیاری از مواقع، هدف مطلوب ما این است که کسی بیاید و چیزی را ازمان بخرد. مثلا... ادامه مطلب »
بحث انتشار ویروسی یا همان وایرال (Viral) شدن چیزی است در یکی دو سال اخیر زیاد از زبان ماکترها میشویم. اینکه باید فلانچیز را وایرال کنیم و بترکانیم تا همه دربارهی ما و برندمان صحبت کنند. نوع نگاه هم اینطوری است که یک عکس یا فیلم باحال و جوانپسند میسازی، آن را توی رسانههای اجتماعی وایرال میکنی و بعدش هم وایرال میشود. چیزی که اینجا گفتم، عین حرفهایی است که... ادامه مطلب »
منظور از پرسشنامه NPS آن پرسشنامهای است که از مشتری میخواهد میزان تمایلاش به معرفی کردن برند به دیگران را اعلام کند. یعنی چه؟ یعنی اینکه حالا که مشتری ما شدهای، آیا اصلا احتمالاش هست که ما را به دیگران معرفی کنی؟ این اعلام کردن با دادن یک امتیاز مشخص میشود. در پرسشنامهNPS روال بر این است که از مشتری خواسته میشود تا با دادن امتیازی بین ۱ تا ۱۰ احتمال... ادامه مطلب »
خبر آمد که گوگل فیت بیت را خرید. به همین سادگی همهچیز تمام شد و مشخص شد که گوگل برای این تصاحب جنجالی ۲.۱ میلیارد دلار پول پرداخت کرده است. اتاق خبر خود فیت بیت هم موضوع را تایید کرد و قرارداد نهایی شد. قبلا رسم بر این بود که ابتدا شایعهها به بیرون در میکردند، بعد خبرگزاریها به سراغ موضوع میرفتند و چند وقت بعد، موضوع تایید یا تکذیب میشود.... ادامه مطلب »
قدیمها وقتی پدر یا مادرمان میخواست نصیحتمان کند، بهمان میگفت «اگه تلاش کنی موفق میشی». نمیدانم تجربهی شما در عمل کردن به این جمله چطور بوده است. ولی خودم از افرادی بودم که خیلی جدی به جواب گرفتن از این جمله معتقد بودم. من دائم سعی میکردم چیزهای جدید یاد بگیرم تا حرف بیشتری برای گفتن داشته باشم. این موضوع در ذهن من حک شده بود و به نوعی مانترای... ادامه مطلب »
وظیفهی بازاریابهای هر شرکت این است که برای آن شرکت مشتری پیدا کنند و محصول یا خدمتشان را به مشتریهای بالقوه معرفی کنند. بازاریابی یک کار هزینهبر است و خیلی وقتها پیش میآید که بازاریابها برای جذب مشتری دست به هر کاری میزنند تا هدف نهایی که فروش بیشتر است را محقق کنند. ولی آیا جذب مشتری با هر قیمتی درست است؟ آیا درست است که تنها به روش شهودی... ادامه مطلب »